torsdag 3. januar 2013

Bustete utfordring: Kladd over 2013

Bustenellik har en morsom utfordring på bloggen sin. 
Man skal lage en kladd over hvordan året blir. 
Det som er morsomt, 
det blir jeg med på. 



Januar 
Flotte løyper på Haglebu

Jeg startet året med å gjøre unna sykdommen for i år. 
Kjedelig start, men godt for alt vi er ferdige med. 

I den Petrinske familie ønsker vi snø.
Petrine ønsker
 at den faller i skogen og i helgen. 
He, he det har med reisevei til jobb å gjøre. 

Petrus fikk akebrett til jul. Han rakk å bruke det første dag, og vipps så var verden forvandlet til en skøytebane. 11 - åringen er glad i gå på ski, noe vi andre også er: Litt snø i marka hadde gjort seg for store og små. Da kunne jeg lurt inn litt trening uten av det er kjedelig også. Det er bare så vakkert å gå innover i gode skiløyper, se på terrenget og tenke på alt og ingenting.  Petrine har tilbrakt mang en ferie på Hedmarken hos familie, og har fått mange skikilometer der, men er alikevel ingen kløpper på disse to stokkene. Men den barnlige gleden over en tur er fortsatt der. Den håper jeg at min lille pode skal få arve, derfor trenger vi litt snø!! I sin forvirring tror Petrus at stavgang er synonymt med å gå på ski. Det må vi gjøre noe med.

En annen viktig begivenhet i Petine sitt januarperspektiv er at man faktisk på slutten av måneden kan se at dagene blir lengre. Det er verdt å juble for :) Jeg trenger lys, masse lys1 


Februar 



Vi skal på teater! 
Vi skal blant annet se at 11 - åringen og en ung venninne skal fylle sine roller.
Nordre teaterverksted skal sette opp Alladin, noe jeg personlig gleder meg til å se. 
Ellers så har vi vinterferie i uke 8. Petrine har lyst til å komme seg avgårde i alle fall på en liten tripp. 
Om ikke så ønsker hun flott føre i marka, fortsatt, for det å komme seg ut er både godt og hyggelig. 


Mars

Mars har lengre dager og da lengter jeg etter vår, bar bakke også i skogen og varme dager. 
Det står ikke mange begivenheter i kø i denne vårmåneden, 
men den nytes alltid. 
Lyset, knoppene og  snart en letter påkledning. 
Me like ! 

April 



Den vakreste grønnfargen i verden er den som naturen sprer om seg med i det den våkner til liv. Den er så frisk og så ny!  Jeg håper at vi er kvitt snø, at vi kan være mye ute og se på den vakre forandringen naturen.  Vi vil også finne den første blåveisen! Vi bor ved at naturreservat og kan ikke plukke de med, men de er nydeligst der de står. 
Måneden starter jo med påskeferie, så det ligger an til å ha tid til å trives ute. 


Mai


Dette settet har jeg nok lagret fra et eller annet sted, til inspirasjon.
Men fra hvor ? 
Bunaden til Petrus er for liten, 
og når sant skal sies så er vel min det også. Jeg er i gang med å trappe ned i størrelse, men Petrus må nok få en ny. Jeg leker egentlig med tanken om å strikke en til han, men jeg er redd at jeg da blir ferdig i år 2017. Da vil habitten garatert ikke passe. Jeg får tenke meg nøye om, før jeg bestemmer meg. Kanskje jeg skal innby til dugnad ? Jeg har egentlig lagt av penger helt siden han var født for å kjøpe en orginal bunad til han, men med is og sjokoldehender kan det være smartere med en som raskt lar seg rengjøre i en AEG, på et skånsomt prgram. Uansett, jeg vet at Petrus vil glede seg over musikken og over en solfylt dag både i barnehagen og i byen. Han liker musikk og is, - selvfølgelig!
Og skal han velge habitten er det garantert biler på. 

Juni 
via

Juni er min måned. 
Da er året på det lyseste og jeg har bursdag. Jeg bare elsker de lange dagene, og har forventinger til sommerferien som er i anmars. Og vet dere, i år blir sommeren den beste i manns minne. 
Det blir sol og varmt, og vi kan kose oss på stranden og ute med båten så mye vi bare ønsker.
Dere også ! 

Juli 



Da mannen og Petrus har styrt ferie i tre uker, så skal vi ha ferie sammen da. 
Hvor vi skal og hva vi skal gjøre skal være planlagt før den tid. 
Ellers så blir det ingen ferie og ingen opplevelser på oss. 
Da blir vi surrende rundt her hjemme.
Det er ikke det værste stedet å virre rundt på, om sommeren er varm og god. Noe jeg har bestemt at den blir. Vi bor et steinkast fra stranden og to fra båten vår, men det er også her vaskemaskin, forpliktelser og hverdagen holder hus. Så snart skal ferien i grove trekk være planlagt. 
Vi skal i alle fall reise bort noe. 

August 



I august er det enda sommerferie, og augustdagene pleier å være fine på stranden. Det er også på tide å tenke på jobb og oppstart igjen, samtidig som man fortsatt nyter dagene og har blandet følelse til å høre gresshoppene spille. Glad for at hørselen virker, men ikke så fornøyd med vissheten om at sommren er på hell når man hører denne lyden. 

September 

Den aller første dagen i denne måneden er en søndag, og hvilken søndag! Det er Petrus sin dag! Han fyller tre år. Det må nok feires med pakker og kaker! Det gikk opp for han nå i jula at det var noe inne i pakkene og at han kunne ønske seg noe i de. Han har allerede ønsket seg flere batteridrevne tog til Brio - banen, en dukkevogn og noen farger. Det kan jo være at ønskene forandrer seg, men han venter på bursdagen, selv om han vet at bestemor, den aller eldste broren, mamma og bestefar fyller år først. 

September er alltid en travel tid på jobben, man skal ha alle planer i boks, man skal bli kjent med nye mennesker og man skal komme godt i gang med undervisningen. Hedligvis pleier det å roe seg noe til høstferien, og den kommer jo i..... 


Oktober
via

Petrine har et par flotte jenter som hun har fulgt fra de ble født til de nå er i ferd med å reise ut i verden. Bokstavlig talt. De skal reise til Usa, til hvert sitt sted. Langt inne i Petrine er det en drøm om å besøke dem mens de er på den andre siden av Atlanteren. Jeg har tre år på meg, man plutselig kan det være at vi tar en liten høsttur, hva vet jeg ? Jeg har jo en hel uke til disposisjon. 
Utover det så har jeg bestemt at vi skal til Euro Disney, Paris i en eller anne høstferie. Før magien av opplevelsen blir borte. Jeg liker å tenke på at Petrus skal få oppleve magiske øyeblikk. Siden jeg skal være ærlig; så tror jeg han vil glede seg mer som 4 - åring. Det kan være at jeg putter det i kladden for 2014. At valget blir på en høstferie er at det er ikke så mange mennesker i parken da. 
Det er vel i oktober jeg må tenke på jul med tanke på aktiviteter og innkjøp på jobben også, men jeg er ikke i julemodus da.

11 - åringen blir faktisk 12! 

November 


via

Petrinemannen starter måneden med fødselsdag! Han synes bursdager er veldig viktig, så det blir nok både gaver og kake på han også. Ellers så er en november en kjedelig måned i mine øyne. Jeg synes jeg blir mørkere i takt med at dagene blir kortere. På slutten av måneden begynner vi å planlegge desember og advendtstiden. 


Desember 

Så kommer måneden med travle dager, hyggelige avslutninger, mat, stress og hygge.
I år skal alle julegavene være i boks før den 1. og planen for dagene skal ha plass til hygge og kos i hovedsak. Og til familiejulebord, vennetreff... og til å putte de ferdige kortene i postkassa.

Jeg ser at opplevelser er det jeg ser frem til og ønsker meg i 2013!
Jeg har også et ønske om å være mer sosial og få min daglige gåtur inn på dagsplanen igjen.
Na får vi se om hva som stemmer av kladden, og om året blir lykkebringende.
Jeg har nemlig derfinert 2013 som et lykkebringende år!


Petrine :)




4 kommentarer:

  1. Så moro kladd - kanskje jeg skal prøve å lage en selv..
    Virker jo som du har planene klare.
    Jeg og hadde håpet på et lykkebringende år i 2013.
    Så langt har det begynt helt feil - mamma er syk - og skal ha en omfattende operasjon til uka.
    Krysser fingrene..

    Ønsker deg en flott fredag.
    Klem Mari Johanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper det bare er startvansker på året, og at det går sæ te,... Som jeg har hørt at det gjør i Særp :) sleng deg med. Morsomt underveis også :)

      Sender gode tanker til mammaen din , og tildele rundt

      Slett
  2. Morsom ide! :-) Skal se om jeg får det til.

    SvarSlett
  3. Så morsom utfordring:) Mye fint å se frem til i 2013 da:)

    SvarSlett