onsdag 6. februar 2013

Barn og kulde




Foreldre vil gjøre det man mener er best for sine barn. 
Vi vil gi de gode verdier, gode erfaringer og god helse. 
Derfor kommer den samme debatten opp hver vinter. 
Den debatten om hvor lenge og hvor mye barn kan være ute ved ulik temperatur. 

Jeg har vært i Roma på studietur. 
Det var i mars. 
Temperaturen var på rundt 15. varmegrader.
Vi nordboere gikk lettkledd, i lavesko og uten tykt yttertøy.
De fastboende mente at det var for kaldt til at barna skulle oppholde seg ute.
Barna skulle få leke ute når varmen kom tilbake.

Jeg fant en artikkel på nettet i går. 
Den handlet om barna i byen Krasnoyarsk i Sibir. 
De blir sendt nakne ut i kulda for å bli dusjet i vann. 
Det i 30 minusgrader.

Brrrrrrrrrrrrr

Tanken bak den 18 års gamle tradisjonen er at de skal herde barna, 
og de mener at de har hatt mindre sykdom etter at de startet med den. 
De er overbevist om det iskalde vannet gjør barna friske og sterke. 
Når barnet fyller tre år, så får de sin første kalddusj. 
Etter behandlingen så venter badstuen på dem. 
God og varm. 

Jeg har erfaring fra en utebarnehage.
Barna og de voksne der hadde et lavere sykrefravær enn de andre barnehagene.
Jeg tror det handler om at man ikke er så tett på hverandre og at lufta faktisk hele tiden er frisk og ny.
Om det handler om at de barna i utebarnehagen ble mer herdet enn de andre det vet ikke jeg noe om.
Jeg vet at jeg ikke kan finne på å vanne poden ute i mange kalde.
Da får han heller bli litt forkjølet i ny og ne.
Eller?



Og by the way: Man skal helst ikke bruke kuldekrem før man skal ut i kulden. 
Om du har vurdert om det er bra eller ikke.
Artikkelen med kuldebad av barn finner du her


Ha en god dag med eller uten utedusj.

Petrine :)





9 kommentarer:

  1. En evig diskusjon ja, har vært med på den noen ganger og er nok en av pysene som synes 15 kalde holder.
    Og kuldekremdebatten er til å bli sprø av, jeg har slutta å bruke det på mine barn for et par år siden.

    Fin dag til deg!
    - AC

    SvarSlett
  2. Ut å lek! :-) Grensen går ved 10 kalde for vår del;-)

    SvarSlett
  3. Ut å lek! :-) Grensen går ved 10 kalde for vår del;-)

    SvarSlett
  4. Ut å lek! :-) Grensen går ved 10 kalde for vår del;-)

    SvarSlett
  5. Ikke lett dette her. Her er vi ute uansett vær, Nala må ut :)

    Jeg har en utfordring gående inne hos meg, kanskje du vil være med?
    Ønsker deg en finfin onsdagskveld.
    klemklem

    SvarSlett
  6. Jeg tror også det er fordi man har ny luft og ikke er så tett på hverandre at det er mindre sykdom i en utebarnehage. Hos oss er grensen for utelek i kulde ganske lav, rå kald kystluft er ikke det aller beste for luftveiene til A. Da takler han faktisk bedre kulden i innlandet - synd vi ikke bor der;D

    Fin kveld til deg kjære du, og god torsdag.
    Varm klem fra meg:)

    SvarSlett
  7. Brrrrr, it is super cold here, too! I think it´s about time that we get some more spring like temperatures, right?! :)

    SvarSlett
  8. Brrr... blir litt kald etter din presentasjon fra Sibir..
    På skolen til frøkna er det grønn mann ved minus 10 - men på Lillehammer tror jeg de var ut til temperaturen krøp under minus 15.
    Glær mæ te vårs æ no...
    Klem Mari Johanne

    SvarSlett
  9. Her vi bur blir det svært sjeldan under 10 minus, så problemstillinga er ganske ukjent. Eg veit dei har grense på minus-10 for dei minste barna i barnehagen. Interessant å lese om kuldekrem, det visste eg ikkje.

    SvarSlett