fredag 19. april 2013

Helg og dikt


Jeg liker fredagskvelden med avslapning og ro.  
Det er spesielt deilig når yr.no melder sol og når vi ikke har full timeplan. 
Jeg liker å ha hele dagen til å gjøre ingenting eller til å fylle den etter innfallsmetoden. 
Vi har litt liten tid til det i hverdagene. 
Så jeg gleder meg. 

Dagene i de siste ukene har vært litt travle, så jeg lette i noen notatbøker for å finne inspirasjon. 
Der fant jeg et dikt som jeg "arvet" av ei venninne sin diktbok. 
Jeg noterer det ned  og ønsker dere en god helg, 
om du skal være hjemme
eller på farten ! 




En har jo ikke vært som en skulle bestandig, 
men hvem har nå det om man tenker seg om. 
Om så det er prest eller klokker så kan du 
vel grue for slutten med kiste og dom. 

Og ei som er født både barbeint og naken
og gikk der å svima og tulla seg bort, 
kan mang en time bli liggande vaken
og tenke på alt som man burde ha gjort. 

Da trøstær jo litt gjennom svartnatte timær
å tenke på at når en engang er død
tar kanskje en sisik og flyr der å vimær
en svipp bortom grava og slepper et frø. 

Det frøet ska bli te en tistel med tia
og blomsten kan bi både skranten og tynn
men opp i fra den ska en "jomfru Maria" 
fly like til himmels og sone min synd

Margaret Skjelbred

Ha en glad helg hva du enn skal fylle den med! 
Har du noen morsomme planer: 
Just do it! 

Petrine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar