lørdag 2. mai 2015

Lørdagslisten: Petrus presenter 6 av sine yndlingssyssler/leketøy

Lek i Oslofjorden


Petrus har et hav av leker! Det synes i alle fall undertegnede. Jeg vokste jo opp med en babydukke, en Tjorvendukke, en apekatt, et strykejern, en symaskin, lego, dukkevogn og tegnesaker. Derfor vil det si at jeg synes poden har mer enn han trenger, selv om han er rågod til å leke. Akkurat i disse dager er det lego som er toppen. Han er så heldig at han har arvet fra den aller største broren sin, - og fått påfyll til jul og bursdag. Vi har nemlig en politikk her i huset, hvor vi har tatt et valg om å ikke kjøpe inn leker til poden uten om disse store dagene. De mest spennende dagene, - som julaften og bursdagen sikkert oppleves for en på fire år. Og da har han ofte ønskelister, og de er heldigvis preget av hva han har fra før. Da er det ofte Lego, Playmobil, Briotog og Plus, Plus som går igjen. Det er leketøy som på mange måter er tidløse og som utvikler leken om du har nok tilgjenglig.  Når jeg ser gjennom lekene hans, så tenker jeg at han gjennnom år har hatt sitt favorittleketøy. Jeg tenker at jeg velger å presentere noe av det nå:

Å vaske opp er lekende lett 



Vann
Det er nesten ingen ting som kommer opp mot vannlek. Siden Petrus var liten har han elsket å bade, å vasse i vannet, tømme det fra kopper til kar, fiske i det, la båter seile avgårde og så videre. Jeg vil tro at alle som har barn og kjenner til barn kan skrive under på at vann virker som magnet på barna , - og at det nesten ikke er noe element som trekker i gang lek på samme måte som vann. Om Petrus kjeder seg så holder det at jeg fyller opp en bøtte eller balje med vann, og da er han sysselsatt i lange tider. Det virker på samme måte om vi tar turen ned til stranden vår, hvor det lages demninger, kastes fiskesprett, blader gørre og alt man kan gjøre på en strand. 



Klarer jeg fiskesprett, tro? 



Pinner, steiner og skjell 


Utenfor døra har vi et lager av skjell, pinner og steiner. Jeg prøver å ha en prosedyre på at lommer tømmes før klærne kommer inn, men det er ikke fritt for at vi har plukket småstiein og pinnestumper ut av vaskemaskinen. Men, okks som, det er flott leketøy. Pinner blir brukt som våpen ( JA, min unge er også fasniert av krigslek, selv om mor synes andre alternativ er bedre), pil og bue, gjerde rundt eiendommer, lys på kaker, spaserstokker og mye, mye mer. Steiner har samme virkeområde, men kan også godt fungere som diamanter og andre skatter i tillegg, men skjell i stor del er til pynt på hus og små viktige skatter. 




Tau, garn og hyssing


Lek i praksi: Her er pinnene som er knytt sammen med et gavebånd et sverd som fungerer som golfkølle

Jeg har alltid et strikkeprosjekt på gang, noe som tilsier at det alltid er garn tilgjenglig. Petrus kommer ofte å spør om å få et nøste, - noe han gjerne får med formaning om å leke i nærheten av meg. Jeg synes det er kjekt at han lager spindelvev i stua, at han knyter mange ting sammen og at han forsøker å flette eller knyte knuter, men jeg har også respekt for tau; garn og hyssing fordi det faktisk kan være farlig om han surrer det rundt halsen. Derfor er det kjekt at jeg hele tiden har mulighet til å ha et øye med han.






Petrus liker også tau. Det leker han oftest med ute, og han har en taustump som gjennom de siste årene har vært på lange og fine lekeøkter. Nesten alltid i bevegelse, så fremt minstemann ikke bruker den til å balansere på. Om det er sirkuslek så ligger tauet utover på gulvet og det brukes til å gå på. Elers så har tauet det siste blitt brukt som lasso, - og det øves pressisjon av kast i vendinger. Det er ikke greit å være stubber, greiner eller hagestoler når kugutten Petrus er på jakt. 






Verktøy: 




Da Petrus ble to år så fikk han en verktøykasse i bursdagsgave. Den inneholdt verktøy i liten størrelse, men de virket. Etter den dagen er saging, spikking, måling og burk av hammer og spiker en vanlig syssel her hjemme hos oss.  Det har blitt mange plankebiter som har blitt heftet sammen og vi har faktisk fått sverd og båter som ser ut som det han definerer det som. En bieffekt er også at minstemann er flinkere til å sage enn meg, som synes det er vanskelig å komme i gang og få saga til å holde seg der jeg har bestemt meg for å dele den. Petrus derimot, har ferdigheten inne.. 





Løpesykkel/Balansesykkel:




Petrus fikk en løpesykkel av oss i julegave da han var drøyt året. Det var ikke en av de som er anbefalt som gode sykler, men den er brukt masse etter julaften. De første månedene brukte han den inne og etter hvert kom sykkelen ut. Der har den vært i farta både her hjemme og på ferie nesten hver dag uten is og snå. Den begynner å bli sliten, men den er på turer enda. Petrus er godt over fire år, - og han har god balanse. Kanskje takkevære nettopp denne sykkelen. Vi som foreldre har likt den godt, fordi vi synes han har hatt fod kontroll over den. Det har vært lettvint å stoppe den om han får får stor fart, - han setter jo bare føttene i bakken, i motsetning til en pedalstyrt sykkel. Derfor har vi ikke mast særlig på at han skal bruke tohjulsssykkelen sin. Men, det kommer nok en dag med det første som vi må la balansesykkelen står, fordi han faktisk har blitt for stor. Så om jeg skal komme med tips i forbindelse med innkjøp av en løpesykkel, så vil jeg anbefale en som har mulighet til å justeres enda mer enn den vi har hatt. 


Ball: 


Fra Petrus var ganske liten så har han hatt en ball. Det startet med en hjemmestrikket og en i skumgummi, -og samlingen har blitt utvidet med en i plast, en minifotball og en stor fotball. Og, tro meg, det er masse lek som har hatt sitt utspring i den runde kula. 

Når jeg har gått igjennom de lekene som Petrus har lekt mye med over tid, så ser jeg at det faktisk ikke er de som er syrest i anskaffelse han velger igjen og igjen. Det er de som gir et fritt spillerom i forhold til hva det skal være i leken, det som krever bevegelse og kreativitet. 

Hvordan er det med ditt barn, har de en eller flere lekefavoritter ? 

Ha en glad dag med minst en aktivitet som går lekende lett :) 

Petrine 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar