søndag 24. mai 2015

Vår dag i Tønsberg


Batøe 1.2 eller 3? Båt er båt, spennede å være med og spennende å se på
God dag, til dere!

For et par dager siden så hadde vi en ekstra fridag, nesten alle sammen. Vi bestemte oss for å leke at vi hadde ferie og vi lette frem til kortreiste opplevelser. Vi tok med oss bilen, selv om vi fint kunne komme oss både frem og tilbake ved å reise kollektivt, og dro avgårde til Norges eldste by.


Vikingskip på vannet og in making 

Målet for turen var Tønsberg. Hovedårsaken var nok at Petrinemannen aldri hadde vært i Norges eldste by, noe som for meg er uforståelig. Jeg er nok urimelig når jeg bruker meg selv som referense, for jeg har vært utallige ganger i byen som ligger en liten reisevei fra her. Jeg har vært der utallige og jeg forbinder med sommerlig bryggeliv og morsomme opplevelser med ei venninne jeg er mega glad i.



Glimt fra museet 


Petrinemannen hadde et ønske om å se på statuen av Jahn Teigen, - og Petrus sin store greie var å kjøre Bastøferga. Men, det ble en dag hvor han sugde til seg kunnskap om fortiden. På brygga, ved Quality hotell,  så ble Petrus imponert over smidrift og bygging av båt fra Vikingtiden. Han snek seg inn i små grupper som fikk undervisning og han var enda mer imponert da det kom et vikingskip seilende i kanalen mot stedet vi opphold oss. Petrinemannen fikk sett Jahn teigen og var godt fornøyd med det



Litt Tønsberg, både historie og per 2015 


Etter å ha spist gikk vi gjennom byen før vi havnet på Slottsfjellets museum. Jeg vet ikke hva som imponerte Petrus mest, om det var sjellettene av ulik type hval eller det var alt vi så fra Vikingtiden. Uansett, tiden gikk fort og inntrykkene var mange, og vi brukte så lang tid på museet at vi ikke rakk å gå opp  på Slottsfjellet som for meg er på to - do - lista over ting man gjør når man er i Tønsberg. Vi hadde en hyggelig tur til Norges eldste by.

Utenfor Slottsfjelletsmuseum


Jeg er glad for at vi bestemte dagen før at vi skulle ta en tur. Om ikke så hadde vi nok suset bort den ekstra fridagen. Er dere flinke til å finne på noe ekstra i nærheten og på fridager? Evt hva?

Og her sitter Jahn teigen på Brygga i Tønsberg 

Petrine 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar