fredag 17. mai 2013

Lørdagslisten: 5 steder jeg vil besøke #2


PARIS
står for meg i romantikkens tegn.
Den får meg til å tenke på filmer som Ringeren fra Notredame og Den fabelaktige Amelie,
samt de avsluttende episodene på Sex and the city.

Jeg har besøkt Paris en gang.
 Da tok vi en turistbuss rundt og fikk sett de vesentlige severdighetene.
Vi var også i Euro Disney.
Det kan være at vi gjør noe av det samme neste gang, da gutta ikke har vært der tidligere,
men jeg vil også se mer av det vi ikke rakk sist.


BERGEN 
er byen mellom de syv fjell. Det er mange år siden jeg var der sist, og jeg vil tilbake til smugene, til Fløyen, de vakre trehusene på brygga og så har jeg aldri vært i Akvariet. For å være ærlig så tenker jeg på en scene fra en Varg Veum bok bare ved tanken på tankene som fiskene skal flyte rundt i. I boken fikk de selskap ev et lik. Er det krim så er det krim.
Jeg er fasinert av pinviner, og det skal man visstnok finne i Bergen.
I akvariet...



ROMA
Også Roma kan jeg koble til en roman og en film, "Da Vincy - koden".
Jeg linker det også til en studietur på åttitallet hvor jeg husker jeg ble sjokkert overt at barnehagepersonalet røyket sammen med de minste barna, og over at de ikke gikk ut for å leke på vinteren. Heller ikke i mars da vi var der. Det var minst 12 - 14 grader ute da.
De hadde nok blitt like forundret over at vi lar våre håpefulle må være ute i all slags vær og i alle fall over at vi lar de sove ute i kuldegrader.

Roma er også den gamle bydelen, Vatikanet, Peterkirken, Coloseum og fortausresturanter. Det og mere til skal få skritt-telleren til å gå varmt, når jeg kommer tilbake til byen.
Jeg kommer på at jeg gjerne skulle besøke noen markeder også. 


KRAKOW 
Det er byen jeg ikke kom til  i vår, da jeg skulle holde poden min i ro med brukket ben.
Jeg hat blitt anbefalt stedet av flere som er fra Polen,
og de som jeg skulle reist sammen med likte seg godt der.
Jeg skal nok få studert arktiekturen der,
vært i slatgruene og spist godt i den byen jeg har hørt er vakker.



LONDON 
Det er flere år siden jeg har vært i London.
 Fra Rygge går det daglige avganger, så det er bare å bestemme seg.
I London vil jeg kjøre dobbeldekker, jeg vil se Big Ben og jeg vil se "huset" til værdama vi har i vinduet. Vi fikk til jul en plastutgave av Dronning Elisabeth, og hun har et solcellepanel i veska. Det er koblet til hånden hennes, og er det mye sol så vinker hun mega raskt.
Vi lar oss underholde av den "Stygge" gaven.
Petrus bare elsker "Vinkedama":
(Burde egentlig legge ut en godværsvideo med henne) 

Ble så opptatt av Dronningen at jeg glemte rent å fortelle at jeg nok skal innom et marked, Hyde Park og ikke minst noen butikker neste gang jeg er der.

By the way;
Da jeg var liten så elsket jeg kartbøkene til pappa.
Jeg pugget nok ikke steder og hvor de lå i forhold til hverandre,
men jeg leste om steder men kunne besøke og hadde rollelek på kartbladene. Da hadde jo figurene veier å følge når de skulle besøke hverandre. Jeg liker kart også som voksen, men nå mer som en katalysator til drømmene mine.
Jeg drømmer meg ut til fjerne steder.

By the way 2:
Jeg har ikke kastet den gamle globusen min,
 til tross for at den ikke viser verdens land slik de er i dag.
Jeg var glad i den da og jeg er glad i den nå.


Petrine :) 

1 kommentar:

  1. Her står det i alle fall to på min liste også, jeg har lyst å besøke London og jeg har lyst å besøke Krakow:)

    Håper dere har hatt en god dag og at helga blir fin,
    varm klem:)

    SvarSlett