tirsdag 14. mai 2013

Overall, stokk og lue til alle?



Chickelacke, chickelacke cow, cow, cow
Bomelakke, bomelakke, bow, bow, bow
chichelakke, bommelakke, jazz, bom bø, 
julekake, julekake, hjembaktbrød. 

Nå er jeg lettere forvirret!  Det handler sikkert om at jeg er så gammel at jeg var russ den gang det betydde at man var ferdig med tre år på videregående skole. Man hadde farge på dressen som indikerte hvilke fag du hadde hatt. Det var da vi kledde den på oss,   - hele dressen! Den hang ikke bare fra livet og ned, og bokstavene strøk vi på selv.  Det var da det var lærlingeplasser til de fleste. Da de som tok fagbrev fikk middag, fine taler og jobb.  Vi andre fikk svinge russestokken, og juble før vi gikk løs på flere år med studier. 

Seriøst, hva er forandret? 
Når ble det helt kurant for elever på Vg2 å bære lue, dress og dele ut trykksaker til småttinger? 
Det kom meg også for øret at det holdt at du kjente noen som er russ, for da kan du bli invitert med? 
Kan man ikke da bare selge russeutstyr i hvilken som helst butikk, slik at de som har lyst på en ekstra fartsfylt mai kan kaste seg på? 

Er det noen der ute som kjenner til hva som skal til for å bli russ. 
Ja, jeg jobber på videregående, men har ikke forsøkt å finne ut av dette.
Ikke før nå!

Jeg er ikke eldre enn at jeg husker at det var glade dager som russ, 
så jeg forstår jo at man har lyst å være en del av gjengen, 
men burde man ikke fullføre Vg3 før man kunne døpes, bruke mange penger på noen ukers moro og gå i søvne på 17. mai? 

Noen der ute som vet? 

Blåruss, blåruss, skynd deg hjem, 
mora di venter på kyss og klem!
Rødruss, rødruss, tjukk i hue, 
trenger ingen russelue! 


Petrine :)

2 kommentarer:

  1. Det er visst blitt 23 år sida jeg var russ. Jeg skjønner heller ikke dagens russegreier, men har heller ikke gjort et forsøk på å finne ut av det. :-)

    SvarSlett
  2. Da er det nok lenge siden jeg var russ også (11 år faktisk..), men da var det nå slik at man var russ etter tre års videregående. Eventuelt etter to år om man var svartruss. Har hørt om noen som blir invitert til å være æresruss riktignok, men trodde ikke det var noen utbredd praksis? Litt rart å oppføre seg som russ om man egentlig ikke er det tenker nå jeg...

    SvarSlett