torsdag 27. november 2014

Om å gi gaver, gamle eller nye






Da niesen min var et par år så kjøpte jeg en liten sykkel til henne. Jeg kjøpte den for å gi den i julegave og jeg handlet med et vennpar.  Sønnen deres hadde blitt for stor til den. Jeg gledet meg til å gi den fordi jeg visste at hun kom til å bli kjempe glad, jeg visste at den var perfekt som en lære seg å sykle på og at foreldrene var takknemlig for det jenta deres fikk. Jeg tenkte aldri på at man ikke skal gi bort noe som var brukt til jul eller bursdag. Jeg tenkte at en sykkel var stas og dermed en perfekt gave. Sykkelen ble godt mottatt og jenta lærte å sykle på den. Jeg tror til og med den ble gitt videre til flere barn  i ettertid. Gjenbruk er like bra som glade barn.

Her i huset så har vi en rutine på å pakke bort klær og leker som poden har vokst fra. De fleste babylekene er lagt sammen med hjemmestikkede gaver og de første plaggene hans, men annet har vi rutine på å gi videre. Nå sitter vi her med mange flotte småbarnsleker. Jeg rydder de ikke bort for å få plass til nye, ikke fordi de er ødelagte eller stygge, men fordi gutten vår har sluttet å leke med de.  Jeg vet ikke om vi gir det bort til familier som vi kjenner til og som er glade for å arve eller om vi gir det til de som trenger det mer enn de. Petrus er ikke et av de barna som får leker i løpet av året, og selv om jeg synes han har mange leker så har han ikke det mest overfylte barnerommet. Han får leker i form av gaver til bursdag eller jul, - og selv da så forsøker vi å komme med ønsker slik at han får de ting han faktisk leker med i stedet for å ha litt av alt.


Dete er gaver som skal gis til Fattighuset. Det var innsamling  på Frøken Fabelaktig førjulskos i fjor. Ikke vet jeg om det er nye eller brukte ting i posene, men jeg håper mottakerne ble glade. 

Men, som sagt, han blir eldre og nå er han i ferd med å vokse fra noen av leke sine. Han har for eksempel byttet ut Duplo med lego. Han har også vokst fra de første skiene sine. Derfor har vi flotte ski og skisko i boden. De har ikke blitt slitt da vår lille pode ikke har gått mange mil i løypa.De ser faktisk helt nye ut. Jeg synes ikke at det er feil å gi de i gave til noen som ikke har skiutstyr. Jeg tenker at det er flott utstyr, selv m det mangler innpakningen. Flott nok til at det barnet som får det nok vil bli kjempe glad. Foreldrene også.

Jeg og Petrus har en tradisjon. Før jul så drar vi til byen for å handle gaver til barn som ikke får så mange gaver. Jeg lar Petrus velge noe som han hadde likt å leke med og hadde blitt glad for å få.  I tillegg så kjøper vi noen plagg ut fra samme metode. Det for å forøske å finne noe det barnet vi gir til skal få noe som er stas å få og da tror jeg at poden er et bedre barometer enn meg. Jeg hadde nok valgt noe uten print og i alle fall noe praktisk. Det jeg forsøker å si er at jeg både lar brukte ting leve videre og at jeg i handling forholder meg til de meningene som Elin Moen har formidlet i avisa Nordlys. Hun lurer på om vi ville gitt brukte ting til barna våre til jul. Jeg gjør nok ikke det, men i fjor så kom vi til julaften og da lurte vi på om vi hadde kjøpt noe til minstemann. Heldigvis så hadde vi det :) Hun uttaler videre at det er nedverdigende å pakke inn brukte ting for å gi det i presang til noen som ikke får noe nytt. Hun mener at det er akkurat disse barna som bør få noe nytt. Måten jeg opplever at det blir formidlet på er at man bruker andre barn som søppelbøtte for det man skal kvitte seg med. Jeg leser videre at vi gir det videre fordi vi skal få plass til nye julegaver. Jeg synes ikke de barn som har lite skal være en avfallsplass for andre og jeg synes ikke motivet skal være at vi må bli kvitt noe, slik at vi kan få mye nytt og fint.

Jeg synes videre at det absolutt ikke at det er nedverdigende å gi brukte ting, men jeg kjøper disse julegavene fordi jeg både tenker at det er en god ting å lære Petrus, - det å gi bort noe man ønsker seg selv,  og fordi jeg tror at alle barn digger noe nytt. Alikevel så har jeg gitt bort brukte ting og jeg kan finne på å gi bort sportsutstyr og flotte ting i gaver til barn som ikke har tilgang til det min lille pode tar som en selvfølge. Nå er det ikke for å tylle meg inn i et rosaslør at jeg tar med meg poden til byen for å handle. Det er ikke derfor jeg gjerne arver klær og leker til Petrus, ikke derfor jeg gir klær og leker videre og ikke derfor jeg tenker at jeg kan finne på å pakke inne flotte leker eller klær som er pene og som ser ubrukte ut videre. Jeg har et ønske om at Petrus skal lære at det finnes barn som ikke får så mange ting til jul og så håper jeg at han lærer at det er hyggelig å gi ting til andre. Videre så vil jeg at han skal lære at gjenbruk er flott, at det er fint å få ting etter andre, noe som han synes er skikkelig stas, at det er fint å gi ting videre. Både av økonomiske og av miljømessige hensyn.  Her i huset så er det bøker som er kjøpt på Fretex, Playmo som er kjøpt på bruktmarked, samt klær, lego, voksiposer, sengetøy, togbane, bøker, tråbil og mye, mye annet som er arvet. Og både Petrus og vi er glad for alt dette.  Jeg har et håp om at han alltid vil sette pris på det han får, både det som er nytt og det som vi får etter andre. Og jeg har som allerede nevnt et håp om at han vil bli en som blir god på å dele det som er nytt og det som er pent brukt. Det som er veldig slitt kan vi putte i søplebøtta.



Og, by the way: Utgangspunktet for utsagnene til Elin er debatten rundt kalendergaver. PÅ den ene side så handler det om folk som pakker inn egne barns leker for å gi de til andre og på den annen side at vi er redde for å skuffe barna sine. Her i huset har vi en kalender som vi bruker igjen og igjen, den består av små bøker og bilder. Og det er like spennende å åpne lde samme ukene hvert år. Og i pakkekalenderen har det vært en bokstavkjeks uten at jeg har tenkt på at det er synd på sønnen min av den grunn. Han er jo glad for det han får, så hvorfor skal vi voksne fortelle han at han får alt for lite? Er det snaut det vi gir gutten vår? I år skal han også få opplevelser i pakkekalenderen. Det skal være å gjøre ting sammen, som å spille spill, bake papperkaker, lage middag, se en julefilm etc. Slike ting vi normalt bedriver tiden med. Jeg tror gutten vil være fornøyd med det, -  i tilleg til den gjenbrukskalenderen da.

Er det urimelig å gi brukte ting i gave?
- og er det synd på min lille pode og alle andre som ikke får store kalendergaver?

Petrine :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar