fredag 18. april 2014

Reisebrev fra København: Tivoli



Det er faktisk første gang gutta er med oss til Købehavn samtidig som Tivoli har sin sesong. Sist vi var der i påsken så var det nemlig stengt. Derfor sto et besøk der på timeplanen. Undertegnede hadde planer om å besøke "Den blå planet", - akvariet ved Kastrup og Zoo, som ligger i nærheten av Fredriksberg slott, men jeg må innrømme at jeg ikke hadde med i beregningen hvor mye tid som går på et og samme sted. Derfor ble det Tivoli denne gangen, og der var vi faktisk en hel dag. Til guttas store glede.



12 - åringen var tøffere enn jeg hadde tenkt: Han tok de karusellene som man virkelig ble snurretrundt i.  Petrus kjørte "helt opp i verdensrommet" med en flyvende hai. Til tross for at han nådde nye høyder sammen med storebror i flyvende fisk, så var det nok Veteranbilene som ble favoritten. Han kjørte bil og han kjørte bil, nevnte jeg at han kjørte bil og bil igjen? Han var strålende fornøyd med det. Like fornøyd som 12 - åringen var da han hadde tatt berg og dalbanen med loop.  Den gode storebroren tok med seg Petrus ut med en båt på et vann i den kinesiske delen av tivoliet. De koste seg begge to, helt til.....  Da 6 tallet lyste på tavlen og fortalte at nå gikk deres seiltur mot slutten så våknet villdyret i Petrus. Han reiste seg opp, hoppet i båten og protesterte tydelig på at den artige turen gikk mot slutten. Foreldrene sto på land og undret seg over hvor dypt vannet var.  De satt ord på et en redningsvest hadde vært på sin plass. Med foreldrene forhandlende fra land og en overtalende storebror ved sin side så fikk også båt nummer 6 lagt til kai. Petrus fikk trent mer på å stå i kø, for belønningen for å komme i land var nemlig å kjøre en valgfri karusell. Det ble veteranbilene ...



Det er flust av spisesteder på Tivoli. Det var så mange i det vi gikk inn i parken at jeg faktisk litt bekymret over at det ikke skulle være kjørbare alternativ til minstemann. 12 - åringen visste vi det fantes karuseller og andre attraksjoner til. Heldigvis så fantes det mange ting Petrus kunne bruke dagspasset sitt på. Jeg er ikke dreven på å kjøpe billetter til Tivoli, og om jeg hadde brukt noen minutter før jeg kjøpe kjørepass til minstemann, så hadde jeg kjøpt et som inkluderte ledsager. Da kunne nemlig Petrinemannen og jeg byttet på å bli med han på de karusellene han digget. Det vil si båt og bil.



Parken har noe for alle og enhver. Også nå i påsken var det konserter og pantomimeteater. Vi fikk bare med oss litt av en flott konsert på vei ut. Neste gang så skal jeg nok sette meg inn i programmet på forhånd. Jeg liker nemlig også å bli underholdt av annet enn karuseller.



Tivoli var helt greit for oss alle sammen

Flere bildet fra turen finner dere på instagram @petrusogpetrine. Det er hyggelig om dere følger her eller der :)


Petrine :)


1 kommentar:

  1. Ser fint ut! Jeg elsker København, men har aldri vært i Danmark med barn. Gleder meg til å teste det ut om noen år! Fin uke til deg :-)

    SvarSlett