onsdag 25. april 2012

Lek

I innleggene mine kommer jeg stadig tilbake til at barn skal leke.
Jeg synes det er viktig at det
tilrettelegges for
og gis tid til lek.
Og det ikke uten grunn.



Med lang fartstid i barnehage så vet jeg noe om lekens verdi,
Jeg har tro på at den er med på å skape sosiale og kompetente barn.
Jeg har en tro på at leken er viktig for at barnas
sosiale, språklige, emosjonelle og intellektuelle utvikling.

Men hva er egentlig denne leken,
den som er så viktig for barns utvikling ?

Jeg ønsker ikke å komme med en definisjon på hva lek er.
Jeg mener det er en aktivitet der barna utforsker,
undersøker, imiterer, gjentar det de har observert
og hvor de har samspill med andre.
Og om barn blir gitt tid og rom for dette,
så blir stunden ofte gledesfylt og full av humor.

Da lille Petrus var i magen,
så var Petrine redd for at han
ikke ville bli sosial eller nysgjerrig.
Det med bakgrunn i min tro på leken.
På dens verdi for barns utvikling.
Jeg tror nemlig at drivkraften barna i mellom
nettopp er nysgjerrighet
og det sosiale sampillet.
I alle fall når de kommer opp i alder.

De minste barna er  mest opptatt av å undersøke lekene.
Dette kalles sanselek.
Når de blir eldre vil de bruker de til det de er tiltenkt å være.
Det er omtrent samtidig som barna forstår at ting er på "lissom"
og de begynner å forstå at lek ikke er på ordentlig.
Deretter vil flere barn leke det samme,
men de er ofte ved siden av hverandre.
I fagtermologien så kalles denne lekeformen for parallell lek.



Lille Petrus finner jeg ofte i sandkassen med flere andre,
hvor han holder på med det samme som de andre barna.
men jeg finner han også trillende med et annet barn i vogna.
Og det tror jeg er gryende rollelek.

Rollelek er den leken jeg husker best fra jeg var ei lite jente.
Det er den leken hvor vi ga hverandre roller,
det være seg når vi lekte familie,
politi og røver eller butikk.
Vi lekte og snakket sammen.
Vi avtalte hva de ulike rollene skulle gjøre.
Vi korrigerte, forklarte og motiverte hverandre.
Vi justerte rollene og språket underveis.
Var vi ikke enige, så var vi gode på å finne kompromisser.
Vi fikk trene på konfliktløsning
og vi trivdes i hverandres selskap.
Husker en periode vi lekte : " Far til fire", da vi hadde sett den på kino.
Og det man har opplevd er ofte en spire til lek.

Rolleleken er dermed den aktiviteten der barna er i samspill med andre
og hvor de har satt rammer for dens innhold.

Med foreldrene mine hadde jeg oftes regellek.
Det er den lekeformen hvor det er satt regler i forkant.
For eksempel de leker som lever videre som en del av barnekulturen.
Det kan være brettspill eller fysiske leker som Gjemsel, Boksen går, Kanonball og Sisten.
Disse er gode på å lære seg regler og får trening på å livets opp og nedturer gjennom å tape og vinne :)





I hjemmet så bygde jeg også mye lego,
og jeg elsket å være på besøk hos en god kamerat fordi han hadde Brio Mec.
Der fikk jeg skru og konstruere på en annen måte enn med klosser av ulikt slag.
Og jeg gleder meg til at Petrus blir gammel nok til å bedrive konsturksjonslek.
Da skal han nemlig få Brio Mec, om det fortsatt finnes.
Mammaen fikk nemlig ikke bygd ferdig :)

Dette var litt om hvorfor jeg til stadighet maser om lek.
Fordi den ofte innebærer barns samspill med andre,
og det igjen gir oss glade, sosiale og utforskende barn.



Gi barna opplevelser!
Gi de tid og rom til lek!
Og hjelp de når de står fast. ...

Om du tror på det samme som meg da :)

Petrine

Andre lekerelaterte innlegg:
Et microtips om leker 1 -- 2 år
BArnas København
Leker som passer for barn opp til 1 år 
Påskeharen - en lek 
Byggeprosjekt 


2 kommentarer:

  1. Hei :)

    Så bra skrevet, og er så enig så enig.
    Man får aldri nok av å leke. Heldigvis er de så flinke på Steinerskolen der mitt yngste barn går. Der får de være barn og leke masse.

    Koselig å titte innom deg.
    Ha en fin kveld:)

    Margareth

    SvarSlett
  2. Hei søte deg!
    Endelig fikk jeg besøkt deg, skulle ønske døgnet hadde flere timer og internetten var enda raskere.

    takk for koselige ord om mitt reisebrev *smiler*

    Utrolig festlig innlegg. Det er sånn man ikke tenker på :)

    Ikke lenge til vi møtes nå. Yeay!

    Ønsker deg en finfin torsdag!
    Stor klem

    SvarSlett