tirsdag 7. januar 2014

Lego og bruksanvisninger


Da jeg var barn så hadde jeg ikke mange leker. 
Jeg hadde en stor dukke ( baby), en apekatt, en tjorven og en barbiedukke. 
Jeg hadde dukkevogn og koppestell. 
Jeg hadde tegnesaker og saks 
og så hadde jeg en hel kasse med lego. 
Mye av innholdet hadde jeg arvet etter en som var ti år eldre enn meg
og da jeg var ungdom så lot jeg kassa vandre videre i familien. 
Hvor klossene har havnet nå, 
det vet jeg ikke, 
men jeg vet at de har blitt lekt med av nye barn. 
Lego er vel tidenes evigvarende konstuksjonsleketøy? 




Her i huset er i allefall lego og duplo stadig i bruk. 
Til jul ønsket en av guttene seg en bok med Legoinspirasjon. 
Det er jo slik etter hverta ta man har en del basic - klosser og har lyst til å lage de til noe.
Det å følge tegninger kan være en del av aktiviteten.
Bruksanvisninger kan ha en tendens til å forsvinne.
Gutten fikk boka,
men i ettertid har jeg funnet frem til en genial nettside.
Der kunne vi finne bruksanvisningen til blant annet den flotte
politistasjonen fra 80 - tallet som vi arvet her for noen uker siden.




På faacebooksiden idebank for småbarnsforeldre så fikk jeg tips om et genial nettsted, 
hvor du kan finne bruksanvisninger og tegniner til ulike bygg, kjøretøy eller andre fgurer. 


Siden er verdt ¨besøke om du enten leter etter tegninger til sett du har mistet tegningen til eller om noen av barna trenger innput til å starte konstruksjon med lego.
Selv om lego har mange flotte tegninger til konstruksjoner så er det også utrolig hva man kan få til med egenproduksjon.

Har du eller dine barn forhold til lego?

Sånn helt på tampen, så vil jeg minne om give away- en som trekkes på fredag.

Petrine :)



2 kommentarer:

  1. Jeg bygde og bygde med lego, noe nytt og mye arva. Jeg bygde særlig hus, og skulle hlet sikkert bli arkitekt. Det ble jeg ikke da… Men en stor kasse lego var en fantasireise inn i framtida! (og jeg bygde uten tegninger)

    SvarSlett
  2. Det var særlig sønnen som var opptatt av LEGO. I alle år etter at han vokste fra det har kassene med LEGO vært til glede for besøkende i passe alder. Jeg satt alle byggebeskrivelser inn i en perm, og hadde tenkt å gjøre det for LEGO barnebarna får også, men siden du viste var jo kjempeflott.

    SvarSlett