søndag 19. januar 2014

Mor har fått dilla - på en matteapp : Dragonbox 12+


Jeg er ikke glad i spill.  Jeg kan strekke meg til Memory, Yatzee, Den forsvunnende diamant, Scrabble og andre typer brettspill. Jeg mener at jeg ikke blir fenget (eller fanget) av Candy Crush, Word feud eller andre lignende spill på telefon eller nettbrett. Jeg har i allefall en illusjon om at jeg ikke liker det! For Dragonbox12 + har fått meg til å revurdere oppfatningen jeg har om meg selv og spill. 




Jeg har nemlig lastet  Dragonbox 12 +. Årsaken var at mange sliter med matematikk. Jeg tenkte at jeg måtte teste den ut slik at jeg eventuelt kan anbefale den til andre, det være seg 12 - åringen, elever eller andre som uffer seg over matematikk generelt eller ligninger spesielt. Appen er anbefalingsverdig. Jeg vet ikke om det er at jeg faktisk digget matematikk som barn eller om det kan være slik at jeg også kan  bli hektet på slike spill som gjør at jeg liker denne så godt. Hver gang jeg bestemmer meg for å gi meg så må jeg alltid se hva det er på de neste to nivåene først. Jeg opplever det som morsomt og synes ikke det er vanskelig. Jeg må bare se hva neste oppgave er. Jeg har også konstantert at det absolutt er en app som kan brukes i undervisning i matematikk. Jeg har vært med i noen matematikktimer på skolen og når det forviller seg x - er og y - er inn i stykket elevene skal løse så er det noen som drar ned alle skylapper. Det virker som om det kan skremme mange før de har forsøkt. For disse elevene så tror jeg absolutt denne appen kan være til hjelp. 



Dragonbox tar deg nemlig inn i en verden hvor du i starten skal isolere en boks fra de andre figurene som er på brettet. Det gjøres ved at man flytter fisker, drager og andre figurer rundt. Bokstaver og tall, som vi kjenner fra ligninger, er i starten erstattet med morsomme figuerer. Spilleren får en innføring i reglene før man prøver og feiler seg frem til riktig løsning. Nye elementer legges til og etter hvert så byttes figurene ut med tall og bokstaver og har et utseende som er ens min forståelse av hvordan ligninger ser ut.  


Da denne appen er bygd opp med interaktivespill sin logikk, så jeg tror at man kan introdusere barn for appen lenge før man normalt begynner å jobbe med ligninger på skolen. Jeg har ikke latt mindre barn forsøke appen, så anbefalingen er helt og holdent min egen. 
Verdt å prøve? 

Har du noen apper å anbefale? 
Gjerne som man kan lære noe av? 
Til barnehagebarn? 
Til skolebarn ? 
Til ungdom og meg :) 

Petrine 

1 kommentar: