torsdag 29. mai 2014

Hverdag skildret av Lois Jacoby



For et par tilbake så var jeg på en konsert som hadde som mål å samle inn penger til Barnas stasjon i Fredrikstad. Barnas stasjon er et lavterskaltilbud for familier som trenger ekstra hjelp eller støtte og som gir gode opplevelser, veiledning og annen type assistanse til barnefamilier som trenger eller ønsker det. Tilbudet ble startet opp av Blå Kors, og det finnes i en rekke byer.  Det å støtte et slikt flott tiltak var noe av årsaken til at mine kollegaer og jeg besfant oss på den tidligere nevnte konserten. Årsaken til at jeg nevner den nå er at jeg titt og ofte tenker på den sangen som Lois jacoby fremførte der. Den heter Hverdag . Jeg likte den da og jeg liker den nå, og derfor har jeg kopiert teksten fra et tidligere innlegg.  Vil du høre Hverdag av Lois Jacoby så finner du den under denne linken . Om ikke så er synes jeg teksten er både igjenkjennbar og tankevekkende:


Hverdag

Når en morragretten unge 
Slår seg vrang og rekker tunge 
og nekter å ta klær og støvler på. 
Når melkeglasset veltes 
og geitostmaten eltes 
mellom fingre som er klønete og små.



Så husk at denne dag må du ta vare på, 
den forsvinner mellom fingra dine nå. 
En gang vil du savne slitet. 
Da er det for sent å vite. 
Det er du som gjør din dag og tinning grå. 

Når skrikinga og skrålet, 
blir litt mer enn du kan tåle. 
Og du kjefter på en glede og en lek. 
Når du har glemt å leve. 
Midt i hverdagen og strevet, 
og tålmodigheten din har satt sin strek. 

Så husk at denne dag må du ta vare på, 
den forsvinner mellom fingra dine nå. 
En gang vil du savne slitet. 
Da er det for sent å vite. 
Det er du som gjør din dag og tinning grå. 

Du er kysten som de en gang seiler fra. 
Si meg hvem er stor og hvem er liten da. 
Når fremtidshavet ligger som et speil, 
så blås din medvind inn i deres seil. 

Når lørdan blir til sønda. 
Du ber en stille bønn da, 
om at unga ikke våkner klokka fem. 
Men vårherre kan`ke love, 
at du skal kunne sove, 
når to små kommer inn med morraklem.



Så husk at denne dag må du ta vare på, 
den forsvinner mellom fingra dine nå. 
En gang vil du savne slitet, 
da er det for sent å vite.
Det er du som gjør din dag og tinning grå.

Petrine :) 

2 kommentarer:

  1. Denne sangen dukker jeg over med jevne mellomrom og jeg synes det er godt å bli minnet på - alle dagene teller!

    SvarSlett
  2. Teksten er nydelig! Øyet ble vått da jeg hørte den første gang. Det er en viktig påminnelse!

    SvarSlett