lørdag 3. januar 2015

Mine observasjoner fra fortauskanten

via


Jeg sto på kanalen  og ventet. Når jeg snakker om Kanalaen i byen vår så er det snakk om kanalbrua, det uendelige knutepunktet mellom Jeløya og Moss. Det er på enden av brua at fergetrefikken snegler seg oppver og er med på kaoset som gjør avkjøringen fra øya vi bor på er en tidkrevende aktivitet. Men, det var ikke kaoset på Kanalen det skulle handle om: Jeg sto jo som sagt der og ventet. Da kom det 13 voksne mennesker og 3 barn som skulle over gata. De kom vandrene over brua, på fortauet. De nærmet seg fotgjengerfeltet og 13 av de skjenet rett ut. De bare fortsatte å gå i samme tempoet som de hadde over fortauet, de kastet ikke en gang hodet til siden før de var ute i gaten. Seriøst, bør vi leke risikosport, og sette bilister i en vanskelig situasjon,  når vi skal krysse gaten? Og, her var det snakk om et av de mest traffikerte overgangene i byen vår. Det var da jeg ble irritert på alt skriveriet om at bilsjåfører må ta mer hensynt il fotgjengere!!! Det var da jeg begynte å lure på når vi sluttet å ha ansvar for vårt eget liv i det vi skal krysse veien. Det var da jeg lurte på når vi fikk det så travelt at vi ikke har tid til å gå bort til fotausknten, stoppe opp og se at sjåføren har sett oss før vi krysser gaten.

Og etter denne dagen så har jeg hatt et prosjekt, - se på hvordan man krysser gaten. Og det er faktisk mer regelene enn unntaket at fotgjengere bare går ut på "retten# sin, der de kommer med musikk i øra fra ingensteder og ut i veien. Og dessverre så gjør sykkelister akkurat det samme.

For meg som prøver å lære en liten gutt å gå frem til fortauskanten, stoppe opp, se til venstre, høyre og ventre igjen, så er dette et umulig prosjekt?  Barn lærer i større grad lærer av hva vi gjør enn hva vi sier? Gjør de ikke? 

Jeg vet om en som i år hadde som nyttårsforsett å gi tegn ut av rundkjøringer, 
- kanskje noen burde ha som mål å stoppe opp, se at man får kontakt med sjåføren, før man krysser gaten?

Ikke det at jeg har noe med det, altså.... 
men i tillegg til å være fotgjenger så er jeg også bilsjåfør.... 
Petrine :) 

1 kommentar:

  1. Jeg har vært fotgjenger lenge, det er bare litt over et år siden jeg fikk sertifikatet, og er oppmerksom når jeg ferdes som fotgjenger. Og jeg har nok fått god oppdragelse når det kommer til hvordan man oppfører seg som fotgjenger, for jeg ser både før jeg går og mens jeg går - jeg stoler ikke på at noen har sett meg før jeg ser at noen har sett meg. Men jeg ser mange tilfeller av det du sier her, spesielt oppmerksom blir jeg på det nå som jeg kjører selv. Jeg tror opplæringsmaterialet til Trygg Trafikk hadde gjort seg veldig godt i skolen i dag og, og da er det ikke nødvendigvis barna som trenger mest opplæring men eldre familiemedlemmer og.

    SvarSlett