fredag 16. januar 2015

Friluftsfredag: Geocaching






Plutselig var jeg ute å vandret etter en rød pil som beveget seg på telefonen. Jeg hadde nettopp blitt inspirert av en kollega som mente at vi kunne ta oss en lite tur ut i pausen. Men, først ble jeg anbefalt å laste ned en app. Jeg lastet ned appen, (gratisversjonen av) geocaching for smartelefoner. Og plutselig var vi i gang. Jeg som har forsøkt meg på orientering i yngre år, likte følelsen av at det dukket opp et kart fult av prikker på telefonen. De små rundingene illustrerte hvor jeg kunne finne de små "Postene". Jeg likte skattejakten som foregikk utendørs. Det ligger små hemmeligheter gjemt og de finner du om du løser hintet og følger telefonappens instrukser.

Begrepet Geocaching refererer til både ordet geografi og til den engelske betydningen av en beholder.  Og geocaching går ut på at man etter en gitt geografisk koordinator skal man finne frem til en liten beholder som er gjemt ved kordinatene.  Flotte hjelpemidler til dette er den nevnte Appen eller en GPS.  Jeg tenker at det ligner litt på turorientering i forhold til at det gir turen spennende, det gir deg en mulighet til å beregne avstander, det får deg ut på tur, det kan gi felles opplevelser for familien og det gir deg litt hodebry når du skal løse hintet.



Om dere skal ha med dere barn er det nok lurt å lokalisere hvor boksen finnes før dere drar på tur. De kan jo også befinne seg i ulent terreng, så det kan være lurt å vite hva man kan forvente seg. Jeg hadde nok ikke valgt de som ligger i den bratteste skråningen eller den som lå vanskelig til når jeg har med meg Petrus. Jeg hadde også hatt fokus på posten, undret meg over hvor den ligger og forsøkt å opprettholde spenningen om de små bena er i ferd med å gå tom for bensin. Når vi har gått på turorientering så har vi alltid laget en løype på forhånd og vi har planlagt hvor vi skal ha en matpause. Når det gjelder geocaching så er det ikke alle postene som ligger slik at det er naturligå  lagen en løype, men man kan jo ha en avtale om en pause om man skal gå langt.


Nå er det ikke slik at jeg er mester på å geocache, men jeg vet at jeg synes det er inspirerende og jeg synes at det er kult at du finner postene rundt i verden. De finne i nærmiljøet, uansett om du er hjemme eller på ferie. På tirsdag så skal jeg ut å jakte på noen bokser igjen, og jeg oppfordrer deg og familien din til å laste ned en app slik at også dere kan få litt spenning på turen. For på tur skal vi jo også  2015 som er friluftlivetsår.



Tar dere en titt  på hjemmesiden til Geocaching så vil dere også kunne få presentert en liten film om hva det går ut på. Der kan du også, om du har opprettet en konto, registere koden du finner på boksen. Det er en genial måte å holde orden på hvor mange cacher du har fanget.

Jeg tror jeg kan bli hektet, - morsomt var det i alle fall.

Har du forsøkt?

Petrine

1 kommentar:

  1. Stilig :) Har ikke prøvd selv, men har en venninne som er hekta på dette og skryter i vei om hvor bra dette greiene er. Jeg har i grunn skjønt fint lite frem til nå ;) så takk for info-innlegg. Ønsker deg fine helgedager :) klem

    SvarSlett