søndag 4. oktober 2015

Leselyst på boks: Om bokstavkort og språkstimulering i barnehagealder

                                                                     
     

                                                                                                                                            #Sponset

Hei, jeg er en ei dame som tror at læringa kommer av seg, - og jeg tenker at man ikke har hast med å lære seg bokstaver og lesing. Petrus er av en annen oppfatning. Han er super interessert i bokstaver og i å lese. Han elsker kladdebøker med linjer, hvor han skriver ned alt han måtte ha på hjertet. Det er noen forståelige bokstaver, mange kråketegn, flotte border og hemmelig skrift. Alt i en skjønn forening. Han leser bøker, han gjør lekser og han låner Ipaden for å skrive innlegg. Han er i en periode, hvor bokstaver leses, tegnes, formes og forsvinner ut igjen. Han skriver navnet sitt, han kan flere av bokstavene i våre navn og kjenner de igjen om han ser de og han lyderer.





For en stund siden så fikk jeg noen flotte kort i posten. De er tegnet av Anne - Lise Borgen som har erfaring på at det kan være vanskelig å tilegne seg skrive - og lese kompetanse. Hun har brukt denne erfaringen og sin flotte tegnekompetanse til å gjøre leseopplæringen til en lek. Det ved å lage bokstavkort som med glad strek og gode farger på den ene siden av kortet illustrerer bokstavene. På den andre siden så får du små historier hvor kortets bokstav er uthevet. De er geniale.

Petrus liker de i alle fall veldig godt. Han ler av versene på baksiden, han liker å lete etter bokstaver han kjenner igjen, de som jeg ber han om å finne og å legge alfabetet og han prøver ut bokstavformene med kroppen.

 Ikke vet jeg hva han hadde fått med seg hjem på sommerferie, men han hadde en sterk formening om at han ikke kunne begynne på det siste barnehageåret uten å kunne alfabetet. Derfor kan han det, i alle fall på rams.  Om noen lurer på hva vi har brukt tid på i løpet av sommerens bilturer så er det :

A - B - C- D- E- F - G - 
H - I - J - K - L - M - N - O - P - 
Q - R - S - T - U - V - 
W - X- Y- Z- Æ - Ø - Å!! 

Det er nok derfor alfabetet blir lagt gang etter gang: Selvfølgelig med min hjelp, fordi han kjenner ikke alle bokstavene enda. Det vil si han har ikke begrep om hva alfabetet innebærer enda, og det er helt OK. Det er jo nå en gang sånn at man ikke har et begrep om en ting før man har en full forståelse for hva det er. Men, det gjør ingen ting. Han er jo fortsatt barnehagegutt. Han liker å bruke språket sitt, - og det er faktisk det viktigste i barnehagealder. Det å ha samtaler og være i språklig stimulerende miljøer, mener jeg. Jeg er opptatt av at barna skal tilegne seg språk gjennom lek, gjennom samtaler, gjennom å lytte til bøker og historier og det å aktivt leke med språket og bokstavene.  Å lære seg til å sette ord på ting, hendelser og opplevelser er også av det gode. Å skape tekster utvikler formidlingsevnen. Den kommer nemlig ikke av seg selv, det å finne ordene, det å skape sammenheng og det å kunne lage historier,, virkelige eller fantasirike. Dette trenger men trening til og samspill med en voksen til.



Da er kortene geniale:

  • Vi kan snakke om bildene. Det å sette ord på
  • vi kan leke med lyd og lete etter stavelser
  • vi kan ha samtaler om de små historiene på baksidene av kortene
  • vi kan lete etter bokstavene som er på forsiden av kortet
  • vi kan trekke ut et ord og lete etter rimeord
  • vi kan lete etter ord som ligner
  • vi kan lage egne historier til bildene på baksiden 
  • vi kan lete etter andre ord som begynner på kortets bokstav
  • barna kan følge anvisningen om hvordan man skal forme bokstavene med kropen sin
  • vi kan stille sprøsmål som fremmer språkbruk 

Og skal jeg nevne et par ting ting som stimulerer leselysten og interessen for bokstaver er det
  • å la barnet skrive eller leke at det skriver
  • lese for barna 
  • la barna få lytte til lydbok
  • la barnet lekelese
  • å leke skole 
  • å la barn titte i aviser og blader 
Jeg liker bokstavkortene, fordi de treffer Petrus rett hjemme om dagen, fordi de kan stimulere til ordlek og fordi de er så glade, - både i farge og form.

Petrine

Jeg har tidligere skrevet om leselyst og hvordan oppøve den i innlegget SE OG HØR,  Og når jeg først er ute med anbefalinger så hadde det vært hyggelig om dere fulgte meg på Instagram, Facebook eller Snapchat @petrusogpetrine

1 kommentar:

  1. Dette var jo rett og slett bare helt genialt!!! Vet om noen som skal få dette når tiden nærmer seg for lek med ord og bokstaver!

    SvarSlett